Casal K190

Casal K190, den klassiska mopeden. Här har du ditt favoritforum!

HemHem  Vanliga frågorVanliga frågor  SökSök  Bli medlemBli medlem  MedlemslistaMedlemslista  AnvändargrupperAnvändargrupper  Logga in  

Dela | 

Casaldebuten

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Casali

Antal inlägg : 2
Registration date : 12-11-26

InläggRubrik: Casaldebuten   mån nov 26, 2012 1:13 am

Det var den sista maj 1979. Undertecknad fyllde 15 och fick ett presentkort på 1 st moped att hämta på OK i Skellefteå. Åkte in efter middagen. Väl där fick jag välja färg. Det blev en Blåmetallic K190 (detta var före sporten fanns...) Pappa hyrde släp, vi lastade på den och åkte de 4 milen hem. Hann med 3 mil den kvällen! Dagen efter blev det 11 mil i 30 km/h, även utför... (inkörningsmunstycket gjorde att motorn fyrtaktade när det gick fortare än 30...) Så småningom blev det extralampor, backspeglar, extra fällbara fotpinnar, sportens instrumentering utom hastighetsmätaren, liten kåpa runt strålkastaren med plexiglas över instrumenten samt 30 mm avgas, trimcylinder M154, planad topp och Bing 19 mm, 14 kuggs framdrev och 32 kuggs bakdrev (orkade inte vänta på 5-vxl -satsen från Portugal, och 1500 kr var dyrt på den tiden...). Blev 2100 mil innan den såldes inför bildebuten 3 år senare... ;-)

30 år har gått och nu i våras fick jag tag på en 5-växlad Casalmotor från -76. Cylindern (M154) är tyvärr inget vidare då skiljeväggen i insuget är borta... Satt en Zündappkolv som glappade i loppet (var väl den enda som funkade utan att kolvringarna hoppade in i insuget... :-/) Den vände dessutom 3 mm f.ö.d. så det var inte konstigt att säljaren tyckte att den var trött...

I höst slog jag till och köpte en blå K190 Sport -84 renoveringsobjekt. Har skaffat lite "viktkompensation" med. Originalsportmotorn M150SW skall behållas då den inte gått så långt enl. förra ägarens pappa. Grabbens farfar köpte den ny så det är en "enfamiljsmoppe". Mätaren står på 550 mil men vajern är av så lite moms är det säkert. Hoppas fler Casalägare hittar hit!

Mvh David
Casal K190 Sport -84
Pontiac Grand LeMans 2DR Coupé -77 455 & TH400
SMW 440 -78
Opel Omega 3000 24V -90
Chevrolet Caprice Classic -91 305 & TH700R4
Saab 9-5 Aero -00
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
chevycaster

Antal inlägg : 1
Registration date : 12-12-11

InläggRubrik: Sv: Casaldebuten   tis dec 11, 2012 11:26 pm

köpte min första casal 1982 i gula tidningen .en 1977a brunmetallic. som fick gå till 1984 då den såldes och pappan till ungen som köpte den ringde å skulle ha bötespengar av mig minns jag fö polisen hade tydligen kollat in den ,hehe gjorde väl runt 70km. och nu 2012 gick det inte hålla sig längre så det vart en 1979 k190 som har fixats till och får agera sommarfordon på lite träffar å dyl. köpte 3 stycken k190 till nyss med + massa delar och ny 65cc athena mm mm så nu e vintern räddad bara skruva å fixa me dem Laughing
Användarens profil
Casali

Antal inlägg : 2
Registration date : 12-11-26

InläggRubrik: Sv: Casaldebuten   tis apr 29, 2014 2:33 am

Hmm. Min 79:a råkar inte vara någon av dessa 4? Ramnummer 413514 och motornummer 958087. Blåmetallic. Undrar vilket öde den fick?  confused 
Användarens profil
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Casaldebuten   

Casaldebuten
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Casal K190 :: Generell info :: Minnen-
Hoppa till: